Školní koordinátor vzdělávání pro udržitelný rozvoj – zkušenosti z pilotního vzdělávacího modulu

V letech 2017 – 2018 realizoval SEVER Horní Maršov o.p.s. díky podpoře České rozvojové agentury projekt Školní koordinátor vzdělávání pro udržitelný rozvoj – pilotní vzdělávací modul.

Školní koordinátor vzdělávání pro udržitelný rozvoj

 

V letech 2017 – 2018 realizoval SEVER Horní Maršov o.p.s. díky podpoře České rozvojové agentury projekt Školní koordinátor vzdělávání pro udržitelný rozvoj – pilotní vzdělávací modul.

Projekt reagoval na situaci, kdy ve školách chybí učitelé schopní uceleně a kvalitně uchopit (a to nejen obsahově, ale i metodicky) téma udržitelného rozvoje, které prolíná více předměty. Jde o poměrně složitou problematiku, která se ve vlastní výuce objevuje zřídka a v ŠVP (školní vzdělávací program) je často jen zařazena formálně.

Bohužel, problematika udržitelného rozvoje není dostatečně zohledněna ve stávajících rámcových vzdělávacích programech pro jednotlivé stupně vzdělávání a je otevřenou otázkou, jaký prostor se jí dostane při jejich probíhající revizi. Největší prostor pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji zatím ve školách poskytují průřezová témata, zejména průřezové téma Environmentální výchova (resp. „Člověk a prostředí“ na středních odborných školách) a Myšlení v evropských a globálních souvislostech, avšak bez vzájemných návazností.

Hlavním smyslem projektu bylo vytvoření a praktické ověření vzdělávacího modulu pro pedagogy a dále předložení návrhu na implementaci problematiky vzdělávání k udržitelnému rozvoji do RVP a na doplnění Standardu studia k výkonu specializované činnosti v oblasti environmentální výchovy. Role školních koordinátorů  EVVO je vpodstatě jedinou rolí oficiálně stanovenou školskými dokumenty (metodický pokyn k environmentálnímu vzdělávání ve školách a školských zařízeních, Standard studia k výkonu specializované činnosti v oblasti environmentální výchovy), která má k udržitelnému rozvoji blízko a koordinátoři EVVO se částečně této problematice už teď věnují. Domníváme se, že koordinátoři EVVO mohou svou stávající roli po vhodném doškolení rozšířit na vzdělávání pro udržitelný rozvoj jako celek. Proto jsme navrhli v rámci projektu již zmíněný vzdělávací modul v rozsahu 112 vyučovacích hodin, získali jsme na něj akreditaci MŠMT a ověřili jej se 14 zájemci. Vzdělávání se soustředilo především na to, jak učit o udržitelném rozvoji, jak kvalitně obsahově i metodicky rozvíjet toto téma ve výuce. Výstupem bylo vytvoření vlastních učebních celků, které tito učitelé ověřili ve školní výuce.

Manuál zahrnující 14 celků najdete zde: Školní koordinátor VUR_ucebni_celky

Ověřený vzdělávací modul byl metodicky popsán a zároveň byl vytvořen návrh na jeho implementaci do stávajících dokumentů (návaznost na RVP, na Standard studia k výkonu specializované činnosti v oblasti environmentální výchovy) a předložen k vyjádření příslušným subjektům působícím v oblasti vzdělávání pedagogů, udržitelného rozvoje a globálního rozvojového vzdělávání.

Pokud by se podařilo tyto návrhy prosadit, mohl by být posléze Standard studia chápán jako Standard studia pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji, znamenalo by to významný krok k tomu, aby koordinátorům vzdělávání k udržitelnému rozvoji bylo oficiálně zajištěno postavení specialistů (což by se ovšem současně neobešlo bez definování jejich pozice např. ve vyhlášce MŠMT o výkonu dalším vzdělávání pedagogických pracovníků jako je tomu nyní u koordinátorů EVVO).

Pokud byste se chtěli dozvědět další bližší informace, rádi vám je poskytneme.

Hana Kulichová, koordinátorka projektu, Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, hana [dot] kulichovaatekologickavychova [dot] cz