Obecné informace
PRIORITNÍ OSA 2 – ROZVOJ POTENCIÁLU PŘÍRODNÍCH A KULTURNÍCH ZDROJŮ PRO PODPORU ZAMĚSTNANOSTI
1. Zachování a obnova kulturních a přírodních atraktivit směřujících k jejich využití pro udržitelný rozvoj společného pohraničí
- rekonstrukce, revitalizace a jiná opatření k zachování a obnově přírodních a kulturních atraktivit
- realizace opatření směřujících k vyššímu zapojení kulturních či přírodních atraktivit do udržitelného cestovního ruchu
- výstavba, rekonstrukce, přestavba a modernizace veřejně dostupné základní infrastruktury zpřístupňující a zvyšující využití přírodního a kulturního dědictví v odvětví cestovního ruchu (např. cyklostezky, naučné stezky) včetně doplňkové turistické infrastruktury usnadňující návštěvu kulturních a přírodních atraktivit (např. stojany pro kola, informační tabule apod.)
- výstavba či rekonstrukce cyklostezek a cyklotras, pěších stezek tematických naučných stezek apod. včetně doplňkové a související infrastruktury (stojany pro kola, informační tabule aj.), - realizace vyhlídkových míst a infrastruktury (rozhledny, vyhlídkové mostky apod.) - výstavba či zkapacitnění parkovišť u významných turistických destinací - tvorba a rozšiřování turistických informačních center nebo jiných způsobů informování o turistických atraktivitách v regionu (turistické infobody, infostánky, městské informační turistické systémy aj.)
- výstavba, rekonstrukce, přestavba a modernizace infrastruktury umožňující anebo usnadňující přístup ke kulturním a přírodním atraktivitám pro návštěvníky se speciálními potřebami (hendikepovaní, rodiny s dětmi, senioři apod.)
- využití mobilních technologií pro společnou prezentaci a propagaci kulturních a přírodních atraktivit společného pohraničí – např. www stránky, sociální sítě, mobilní aplikace, využití QR kódů apod. - využití těchto nástrojů pro prezentaci a propagaci turistických atraktivit regionu: audio průvodci, GPS technologie a nástroje, využití QR kódů, realizace publicity a propagace pomocí webových stránek, sociálních sítí a dalších včetně nově vznikajících / inovativních způsobů propagace a publicity - doplňující aktivity: nákup technologií (hardware i software) do té míry, do jaké je prokazatelně nezbytný pro zavedení a provoz výše zmíněných opatření publicity a propagace zaměřených na turisty
- společné kampaně propagující přírodní a kulturní atraktivity společného území - pořízení a distribuce propagačních materiálů a nástrojů publicity určených ať již široké veřejnosti nebo zaměřených na specifickou cílovou skupinu (informační letáky, mapy, publikace apod.) - realizace společných mediálních produktů propagujících společné území a jeho atraktivity - příprava a zavedení specifických nástrojů podpory cestovního ruchu - např. turistické karty, rodinné pasy apod. - organizace akcí propagujících společné území jako turistickou destinaci a podporujících rozvoj cestovního ruchu v něm
- společné účasti na veletrzích a obdobných propagačních akcích cestovního ruchu včetně pořízení nezbytných propagačních předmětů dlouhodobé povahy potřebných pro tento druh propagace (bannery, propagační stany apod.)
5. Evaluace, studie, strategie, plány směřující k využití přírodních a kulturních zdrojů
Povinností každého žadatele je mít zahraničního partnera se sídlem na území PR: vojvodství Dolnoslezské, Opolského či Slezského
Podle způsobu zapojení zahraničního partnera jsou rozlišovány tyto typy mikroprojektů:
- společné mikroprojekty s Vedoucím partnerem, tzv. Lead partnerem – typ mikroprojektu A - je možno realizovat pouze mezi partnery ze stejného euroregionu.
- partnerské mikroprojekty – typ mikroprojektu B - je možné realizovat i s partnerem z jiného euroregionu.
- samostatné mikroprojekty – typ mikroprojektu C - sou zcela či z větší části realizovány pouze na jedné straně hranice, kdy zahraniční partner projektovou žádost na své straně hranice nepředkládá. I tyto mikroprojekty však musí mít jasný přeshraniční dopad, musí mít úlohu zahraničního partnera v přípravě a realizaci mikroprojektu a musí vykazovat přínosy pro česko-polské pohraniční vyplývající z jeho realizace.
mikroprojekty typu B a C – rozsah dotace 2.000 - 30.000 EUR (celkové náklady mikroprojektu mohou dosáhnout max. 60.000 EUR)
mikroprojekty typu A – rozsah dotace 4.000 - 60.000 EUR – za národní část vždy max. 30.000 EUR a to v i případě, že jsou na mikroprojektu zainteresovaní více než 2 partneři, minimální finanční podíl každého partnera je 2.000 EUR (celkové náklady mikroprojektu mohou dosáhnout max. 120.000
dotace z ERDF max. 85% z celkových způsobilých výdajů, fond mikroprojektů neumožňuje zálohové platby ani průběžné proplácení výdajů při realizaci mikroprojektů. Žadatel již při předkládání žádosti o dotaci musí garantovat zajištění 100% předfinancování předloženého mikroprojektu !
Doba trvání mikroprojektů je zpravidla 12 měsíců. Pouze v případě složitějších mikroprojektů může být doba trvání maximálně 18 měsíců.