Obecné informace

Pokud potřebujete konzultace či jinou pomoc při sepisování grantové žádosti, neváhejte se obrátit na registrované organizace, které tuto pomoc nabízejí. Naleznete je v sekci "Databáze kontaktů" - typ služeb “Metodická a konzultační pomoc pro organizace".

PRIORITNÍ OSA 2 – ROZVOJ POTENCIÁLU PŘÍRODNÍCH A KULTURNÍCH ZDROJŮ PRO PODPORU ZAMĚSTNANOSTI

Termín(y) vyhlašovatele: 
Pá, 15/07/2016
Výše částky: 
od 2.000 do 60.000 EURO
Charakteristika: 

1. Zachování a obnova kulturních a přírodních atraktivit směřujících k jejich využití pro udržitelný rozvoj společného pohraničí  

  • rekonstrukce, revitalizace a jiná opatření k zachování a obnově přírodních a kulturních atraktivit  
Mezi hlavní podporované aktivity patří provádění rekonstrukcí a revitalizací - turisticky atraktivních nemovitých objektů - především zákonem chráněných objektů kulturního dědictví (památek), pokud tyto investice přispějí ke zvýšení návštěvnosti území pohraničí - turisticky atraktivních objektů jiných než nemovitých včetně vytváření a revitalizace muzejních nebo výstavních expozic přeshraničního charakteru - turisticky atraktivních objektů přírodního dědictví
  • realizace opatření směřujících k vyššímu zapojení kulturních či přírodních atraktivit do udržitelného cestovního ruchu
Podporována jsou taková opatření, díky jejichž realizaci bude možné ve větší míře využít existujících objektů kulturního a přírodního dědictví představující turistické atraktivity, přizpůsobení infrastruktury objektů přírodního a kulturního dědictví pro rozšíření nabídky cestovního ruchu za účelem - zvýšení návštěvnické kapacity - rozšíření potenciálního okruhu návštěvníků - prodloužení návštěvnické sezony
 
2. Podpora využití nehmotného kulturního dědictví
Podpora je směřována do rozvoje a obnovy místních folklorních tradic a dalších forem místního nebo regionálního nehmotného kulturního dědictví za podmínky jejich využití s cílem zvýšení turistického ruchu v příhraničí.
 
 
3. Infrastrukturní opatření pro přeshraniční zpřístupnění a využívání kulturního a přírodního dědictví příhraničního regionu 
  • výstavba, rekonstrukce, přestavba a modernizace veřejně dostupné základní infrastruktury zpřístupňující a zvyšující využití přírodního a kulturního dědictví v odvětví cestovního ruchu (např. cyklostezky, naučné stezky) včetně doplňkové turistické infrastruktury usnadňující návštěvu kulturních a přírodních atraktivit (např. stojany pro kola, informační tabule apod.) 
  • výstavba či rekonstrukce cyklostezek a cyklotras, pěších stezek tematických naučných stezek apod. včetně doplňkové a související infrastruktury (stojany pro kola, informační tabule aj.), - realizace vyhlídkových míst a infrastruktury (rozhledny, vyhlídkové mostky apod.) - výstavba či zkapacitnění parkovišť u významných turistických destinací  - tvorba a rozšiřování turistických informačních center nebo jiných způsobů informování o turistických atraktivitách v regionu (turistické infobody, infostánky, městské informační turistické systémy aj.)
  • výstavba, rekonstrukce, přestavba a modernizace infrastruktury umožňující anebo usnadňující přístup ke kulturním a přírodním atraktivitám pro návštěvníky se speciálními potřebami (hendikepovaní, rodiny s dětmi, senioři apod.) 
4. Společná informační, marketingová a propagační opatření v oblasti využití přírodních a kulturních zdrojů
  • využití mobilních technologií pro společnou prezentaci a propagaci kulturních a přírodních atraktivit společného pohraničí – např. www stránky, sociální sítě, mobilní aplikace, využití QR kódů apod. - využití těchto nástrojů pro prezentaci a propagaci turistických atraktivit regionu: audio průvodci, GPS technologie a nástroje, využití QR kódů, realizace publicity a propagace pomocí webových stránek, sociálních sítí a dalších včetně nově vznikajících / inovativních způsobů propagace a publicity - doplňující aktivity: nákup technologií (hardware i software) do té míry, do jaké je prokazatelně nezbytný pro zavedení a provoz výše zmíněných opatření publicity a propagace zaměřených na turisty 
  • společné kampaně propagující přírodní a kulturní atraktivity společného území - pořízení a distribuce propagačních materiálů a nástrojů publicity určených ať již široké veřejnosti nebo zaměřených na specifickou cílovou skupinu (informační letáky, mapy, publikace apod.) - realizace společných mediálních produktů propagujících společné území a jeho atraktivity - příprava a zavedení specifických nástrojů podpory cestovního ruchu - např. turistické karty, rodinné pasy apod. - organizace akcí propagujících společné území jako turistickou destinaci a podporujících rozvoj cestovního ruchu v něm 
  • společné účasti na veletrzích a obdobných propagačních akcích cestovního ruchu včetně pořízení nezbytných propagačních předmětů dlouhodobé povahy potřebných pro tento druh propagace (bannery, propagační stany apod.)

5. Evaluace, studie, strategie, plány směřující k využití přírodních a kulturních zdrojů

Předmětem aktivity je příprava společných koncepčních dokumentů - strategií, studií a analýz, plánů, evaluací apod. (dále jen „koncepce“) realizovaných s cílem vyššího či lepšího využití společných přírodních a kulturních zdrojů v odvětví cestovního ruchu a ke zvýšení návštěvnosti společného regionu. Podporovány budou mezi jinými: - tematické koncepce (řešící např. zvláštní segment cestovního ruchu či vymezenou skupinu atraktivit nebo zaměřené na specifickou cílovou skupinu) - územní koncepce (řešící celkové využití přírodních a kulturních zdrojů ve vymezeném území) - marketingové koncepce   
Důležité podmínky a omezení: 

Povinností každého žadatele je mít zahraničního partnera se sídlem na území PR: vojvodství Dolnoslezské, Opolského či Slezského

Podle způsobu zapojení zahraničního partnera jsou rozlišovány tyto typy mikroprojektů:

  • společné mikroprojekty s Vedoucím partnerem, tzv. Lead partnerem – typ mikroprojektu A - je možno realizovat pouze mezi partnery ze stejného euroregionu.
  • partnerské mikroprojekty – typ mikroprojektu B - je možné realizovat i s partnerem z jiného euroregionu.
  • samostatné mikroprojekty – typ mikroprojektu C - sou zcela či z větší části realizovány pouze na jedné straně hranice, kdy zahraniční partner projektovou žádost na své straně hranice nepředkládá. I tyto mikroprojekty však musí mít jasný přeshraniční dopad, musí mít úlohu zahraničního partnera v přípravě a realizaci mikroprojektu a musí vykazovat přínosy pro česko-polské pohraniční vyplývající z jeho realizace.

mikroprojekty typu B a C – rozsah dotace 2.000 - 30.000 EUR (celkové náklady mikroprojektu mohou dosáhnout max. 60.000 EUR)

mikroprojekty typu A – rozsah dotace 4.000 - 60.000 EUR – za národní část vždy max. 30.000 EUR a to v i případě, že jsou na mikroprojektu zainteresovaní více než 2 partneři, minimální finanční podíl každého partnera je 2.000 EUR (celkové náklady mikroprojektu mohou dosáhnout max. 120.000 

dotace z ERDF max. 85% z celkových způsobilých výdajů, fond mikroprojektů neumožňuje zálohové platby ani průběžné proplácení výdajů při realizaci mikroprojektů. Žadatel  již při předkládání žádosti o dotaci musí garantovat zajištění 100% předfinancování předloženého mikroprojektu !

Doba trvání mikroprojektů je zpravidla 12 měsíců. Pouze v případě složitějších mikroprojektů může být doba trvání maximálně 18 měsíců.