JSME PŘIPRAVENI? aneb dopady změn klimatu na hydroklima ČR
Setkání pedagogů MŠ a 1. stupně ZŠ se zájmem o EVVO.
Časový plán setkání:
- 8:30 – 9:00 - prezence účastníků
- 9:00 – 9:05 - slavnostní zahájení
- 9:05 – 9:15 - představení projektů M.R.K.E.V. a Mrkvička
- 9:15 – 10:45 - úvodní přednáška
- 11:00 – 12:30 - workshopy
- 12:30 – 14:00 - oběd, veletrh, prohlídka areálu Toulcova dvora
- 14:00 – 15:30 - workshopy
- 15:30 – 16:00 - ukončení setkání, předání osvědčení o účasti
Podrobný program:
Úvodní přednáška:
DOPADY ZMĚN KLIMATU NA HYDROKLIMA ČR
Klimatická změna je jev, který ovlivňuje život každého z nás. Vědci ji obvykle popisují a každý z nás ji na vlastní kůži vnímá v měnících se klimatických veličinách jako je teplota vzduchu a množství a intenzita srážek.
Při přednášce se seznámíme s hlavními principy fungování atmosféry a probereme vývoj klimatu v souvislosti s historií Země. Popíšeme vliv člověka na množství skleníkových plynů a z toho plynoucí ovlivnění klimatu. Uvedeme příklady dopadů klimatické změny, možná adaptační opatření a závěrem se seznámíme s relevantními informačními zdroji.
Přednášející: Mgr. Marta Martínková, Ph.D., Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka a Katedra vodního hospodářství a environmentálního modelování, Fakulta životního prostředí, ČZU
Workshopy:
1. STUDÁNKY VÍLY ROZÁRKY
Bude představen projekt Studánky víly Rozárky, který pomáhá dětem předškolního a mladšího školního věku objevovat vodu v mnoha jejích podobách a souvislostech. K motivaci je využit příběh, který děti postupně zavede k devíti studánkám. V každé studánce děti poznávají vodu z jiného úhlu pohledu prostřednictvím pokusů, pohybových a smyslových her i výtvarných či hudebních aktivit.
Lektorka: Mgr. Jana Modrá, Katedra primárního vzdělávání, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita Liberec
2. KLIMATICKÁ FUNKCE ZELENĚ A MOKŘADŮ V KRAJINĚ
V první části dílny se zaměříme na koloběh vody. Zjistíme, jak to, že na sebe může voda brát tolik různých podob, a představíme si aktivity z několika „vodních“ výukových programů pro předškolní a mladší školní děti, které nám pomohou pochopit vodní proměny.
V druhé části si objasníme princip klimatické funkce zeleně a mokřadů, který úzce souvisí s koloběhem vody. Následně se vypravíme do terénu prozkoumat prostředí mokřadu i s jeho drobnými obyvateli.
Lektorka: Ing. Vendula Stará, SEV Toulcův dvůr, Botič, o.p.s.
3. PŘEDMĚTY DENNÍ SPOTŘEBY A JAK SOUVISÍ S NEROSTY?
K zajištění kvalitního života potřebujeme velké množství přírodních zdrojů. Uvědomujeme si ale také, jak naše spotřeba ovlivňuje životní prostředí a krajinu? Na vybraných předmětech denní spotřeby si ukážeme, jaké nerosty byly k jejich výrobě potřeba. Ukážeme si, jak netradičně představit nerosty dětem, tak, aby si jejich význam uměly propojit se svým každodenním životem. Na závěr si umícháme vlastní vzorek přírodní kosmetiky.
Lektorka: Ing., Bc. Věra Konůpková, SEV Toulcův dvůr, Botič o.p.s.
4. VODA – DÁVÁ A BERE/HOSPODAŘENÍ S VODOU V KRAJINĚ
V dílně si vyzkoušíme postupy, jak dětem přiblížit jednotlivé části vodního cyklu: vsakování, výpar a odtok. Vytvoříme si miniaturní krajiny a budeme zkoumat, jak se mění při prudkých deštích a kolik cenné půdy voda odnáší. Budeme porovnávat množství vody, která proteče nebo se vsákne do různých materiálů.
Při hraní s vodou budeme také zkoušet, které plody a semena plavou a které se potápí. Přizpůsobení semen k šíření vodou prozkoumáme pomocí digitálního mikroskopu.
Lektorka: Mgr. Kateřina Čiháková, Muzeum Říčany, příspěvková organizace
Akce je akreditována MŠMT, osvědčení o účasti obdrží účastníci na konci setkání.
Na akci je nutno se přihlásit, on-line přihlášku najdete od 13.9.2017 na adrese www.toulcuvdvur.cz/vzdelavani/pro-pedagogy.
Spojení: ze stanice metra Skalka (A), Opatov (C) a Vysočanská (B) bus 177 do zastávky Toulcův dvůr.
V ceně je zahrnuto drobné občerstvení a oběd. Po přihlášení bude škole vystavena faktura.